در نشست فرماندارتفت با نخبگان هنري مطرح شد: بانك اطلاعات هنرمندان بايد تهيه شود

یزدفردا : دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی فرماندار با فرهیختگان و نخبگان شب گذشته با حضور نخبگان هنری شهرستان برگزار شد.

به گزارش سيد حسين جعفري از تفت،"سید احمد عبودتیان در ابتدای این دیدار اظهار امیدواری کرد: خروجی این برنامه ایجاد تصویر جدیدتری نسبت به وضعیتی که در پی آن هستیم باشد.

وی با تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی گفت این اتفاقی است که ما آن را به دایره ایران محدود می کنیم اما عالم به سمتی می رود که حقیقت را حاکم خود ببیند. به گفته وی اقوام و افکار متفاوتی در جهان حاکم بوده اند و در آخرالزمان همه گروهها با نگاههای مختلف به حاکمیت می رسند و توان هر کدام مشخص می شود و آنچه بر همه معلوم می شود این است که نیاز به حکومتی بهتر و کاملتر است. وی افزود همه ادیان و فرق به یک نکته اذعان دارند و آن این که فرجام جهان را در حاکمیت حق می بینند.

وی ادامه داد: پیش از این 59 نفر قیام کرده اند که در واقع مخفیانه بوده است اما نفر شصتم که امام خمینی (ره) بود و از قم شروع کرد، در نجف ادامه داد و در تهران هم پیروز شد.

وی روایتی از امام کاظم (ره) را یادآور شد که: مردی از قم حرکت می کند، مردمانی که تندباد حوادث آنها را از هم جدا نمی کند و مثل پاره های آهن هستند تا این که به پیروزی می رسند و این وعده خداوند است.

عبودتیان انقلاب کشورهای عربی را یادآور و متذکر شد بعد از نهضت امام (ره) همه جریان ها عوض شد. وی افزود پس از انقلاب ما 22 جنبش در جهان شکل گرفته که همگی برگرفته از انقلاب اسلامی است. نگاه همه آنها استکبار ستیز بوده است. وی انقلاب بوسنی هرزگوین را مثال آورد که 43 درصد آن مسلمان بودند و بقیه از طیف های دیگر بودند ولی انقلاب آن انجام شد.

به گفته فرماندار تفت دنیا در سراشیبی افتاده و یکی یکی حکومت های جور در حال کنار رفتن هستند.

وی گفت: در انقلاب اسلامی ایران همه چیز باید نگاه دیگری داشته باشد و اگر ما اوج یک هنر و الگوی آن را غربی معرفی کنیم فرزندان فرزندان ما هم غربی می شوند.

فرماندار، گفته های شهید سید مرتضی آوینی را یادآور شد که می گوید: من همه کار کردم در انواع مد ها و افکار و عقاید و نوشته های خود را یکی یکی جمع می کردم که شاید در آینده منتشر کنم. وی در ادامه بیانات همسر شهید، خانم امینی را نقل کرد که می گوید: ایشان دوگونی را از نوشته هایش در وسط حیاط گذاشته و می گوید وقتی من اینها را نوشتم خدا مد نظرم نبود و آنها را آتش می زند.

عبودتیان افزود: شاید بسیاری از نوشته های این شهید بسیار هم خوب بوده ولی در ذهن خود خدا را در نظر نگرفته بوده، وی گفت: هر چه برای خدا باشد به تعالی می رسد.

به گفته وی: شهرستان دارای بزرگان خوبی در رشته های هنری بوده است که مقداری وضعیت فعلی به کساد گراییده و اکنون می خواهیم دوباره بازار هنر را در شهرستا پررونق کنیم.

در ادامه این دیدار هر یک از نخبگان نظرات و مشکلات و راهکارهای مورد نظر خود را ارائه داده و به بحث و بررسی با فرماندار نشستند که در ذیل به آن اشاره می شود:

· تهیه فهرستی از هنرمندان تفتی و ارائه به روابط عمومی ادارات برای دعوت از آنان برای اجرای برنامه

· عدم استفاده از هنرمندان غر بومی در حالی که هنرمند بومی داریم

· برگزاری آموزش رشته های هنری به صورت سیار در روستاها که جمعیت غالب شهرستان در آنجا ساکنند

· برنامه ریزی هنری محتاط با توجه به فرهنگ مذهبی شهرستان

· آموزش و فرهنگ سازی و الفت با هنر مهمتر از آموزش بی مقدمه است که به خاطر عدم آگاهی در میانه راه رها می شود

· آشنا کردن با موسیقی متعالی و سازهای ایرانی

· استفاده ار امکانات سالن های آمفی تئاتر شهرستان

· تفت می تواند با توجه هنر و طبیعت خود شب های زیباتری داشته باشد

· برگزاری جلسات نقد برای پژوهش

· انجام نیازسنجی رشته های مختلف هنری

· ایجاد سایت های هنری

· برگزاری جشن های مختلف در مناسبت ها و استفاده از هنرمندان بومی

· تعزیه خوانی به صورت مردمی و سنتی باشد با اسناد معتبر

· ساده و سریع و بدون علم مداح و تعزیه خوان شدن مشکل بزرگی است

· خوشنویسی تفت زمانی در استان و کشور حرفی برای گفتن داشت و اکنون رها شده است

· مشکل هنر ریشه در مدارس دارد

· رایانه برای خوشنویسی مشکل اصلی را ایجاد کرده است

· هنر همپای انقلاب جلو نیامده است

· هنر در انقلاب بدون اهداف انقلاب پیش رفته و ذائقه فعلی هنری جامعه آن ذائقه انقلابی نیست و دلیل آن تهاجم فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن پرداخته اند

· سینمای هالیوود و... دولتی است و در جهت اهداف استکباری دشمنان فعالیت دارد پس ما چرا سینما دولتی قوی در راستای اهداف انقلاب نداشته باشیم

· نباید در هنر به دنبال آمار بود و باید کیفی کار کرد

· باید کار کرد تا هنرمندان مقیم دیگر شهرها و کشورها تفت را متعلق به خود بدانند و در برنامه ها با علاقه شرکت کنند

· اگر هنر نباشد تحمل دنیا برای ما خیلی سخت خواهد بود

· متأسفانه برخی از مسئولین به این نتیجه نرسیده اند که هنر یک ضرورت است

· اگر ما به هنر بها ندهیم دیگران برای ما فرهنگ های سست را برای ما به سوغات می آورند

· باید برای هنر تفت سرمایه گذاری کرد

· در تمام روستاهایمان ریزفرهنگ هایی را داریم که قابلیت معرفی در سطح ملی را دارند ولی به خاطر غافل ماندن از هنر دچار خشکسالی هنری شده اند

· عدم سرکوب جوانان به خاطر برخی مشکلات و معایب و تلاش در جهت اصلاح آنان

· برگزاری تورهای تفت گردی

· تفت به خاطر ییلاقی بودن عروس بزک کرده یزد شده است و تأثیرات منفی بسیاری برای شهر و روستاها دارد، باید تفت را مهد هنر استان کرد

· باید سیستمی طراحی شود که پیگیری های این فرماندار پس از تعویض رها نشود و پشتیبانی هنری ادامه یابد

· دید مردم را باید باز کرد

· امکانات برخی رشته ها بسیار کم است

· سیاستگذاران امور هنری باید در هنر سررشته داشته باشند

· عدم سکونت مسئولین در تفت و شرکت نکردن در برنامه های هنری

· ایجاد خانه هنرمند

· اختصاص اماکن سنتی و باستانی برای ایجاد گالری آثار هنری

· کار صنایع دستی باید در خانه ها و توسط زنان خانه دار انجام شود تا هم در روحیه تأثیر مثبت گذارد و هم ایجاد درامد کند

· تلاش برای ارتقای جایگاه هنرمندان

· بسیاری از هنرمندان در مناطق محرومند که شناخته نشده اند

· ساعات درس کارآفرینی در مدارس بسیار کوتاه بوده و عموماً برای برنامه های مختلف تعطیل می شود در حالی که یکی از مهمترین ساعات است

فرماندار در پایان نیز با گلایه از این که شهرستان بانک اطلاعات هنرمندان ندارد گفت: نکات نامطلوبی از هنر تفت در ذهن من بود که الحمدلله با این جلسه رفع شد و خوشحالم از این که تفت دارای هنرمندان زیادی بوده و هست.

عبودتیان ادامه داد: می توان در ایام نوروز مکانی برای ارائه و فروش آثار هنری تفت پیش بینی کرد. وی با اشاره به این که تفت شهر نمونه طبیعی گردشگری شناخته شده است می توان در اماکن تفریحی تجمیع کارهای هنری را نیز انجام داد.

وی جلسه را با بیان این نکته که هنر این است که نکته های خوب را در لفافه ارائه دهد و مثلاً حجاب را آموزش دهد به پایان رساند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا